Kromě základního kurzu pilotů ultralehkých letadel provádíme i návazné kurzy: přeškolení na typ Ekolot Junior, získání kvalifikace UL pro držitele dalších pilotních kvalifikací, řízené lety VFR, lety do zahraničí, soutěžní létání, zdokonalovací výcviky dle individuální domluvy
Pilot ULLa, základní výcvik
Výcvik pilota ULLa se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické.
Před započetím praktické části je nutné absolvovat teoretickou přípravu v předpisem určené minimální době.
Předměty | před zahájením praktického výcviku | rozsah výuky celkem |
---|---|---|
Aerodynamika a mechanika letu | 6 hodin | 8 hodin |
Stavba a konstrukce ULL | 2 hodiny | 8 hodin |
Letecké předpisy, Postupy ULL | 6 hodin | 8 hodin |
Letecká navigace | 2 hodiny | 6 hodin |
Letecká meteorologie | 2 hodiny | 6 hodin |
Motory, vrtule, přístroje | 2 hodiny | 6 hodin |
Spojovací předpis | 1 hodina | 3 hodiny |
Celkem | 21 hodin | 45 hodin |
Praktická část výcviku se skládá z cvičení, která jsou prováděna s instruktorem na palubě letadla (dvojí) a sólové lety, kdy instruktor dohlíží na správné provedení letu ze země.
Počty letů a hodin ve výcvikové osnově jsou minimální. O skutečném počtu letů rozhodne instruktor na základě zvládnutí požadovaných návyků a dovedností žákem.
Před prvním samostatným letem je nutné mít uzavřenou pojistku odpovědnosti, cena se pohybuje okolo 4500 Kč/rok.
Cvičení | Obsah cvičení | Letů dvojí | Čas dvojí | Letů solo | Čas solo |
---|---|---|---|---|---|
1 | Seznamovací let. | 1 | 20 min | ||
2 | Přímý let, funkce řídících prvků | 3 | 1 hod | ||
3 | Zatáčky o náklonu do 15º | 3 | 1 hod | ||
4 | Zatáčky o náklonu do 45º | 3 | 1 hod | ||
5 | Nácvik vzletu, letu po okruhu a přistání | 30 | 2 hod 50 min | ||
6 | Skluz, zábrana pádu, rychlost letu | 3 | 1 hod | ||
7 | Opravy chybného rozpočtu a přistání | 10 | 1 hod | ||
8 | Nácvik bezpečnostního přistání | 1 | 1 hod | ||
9 | Nácvik nouzového přistání | 15 | 1 hod 30 min | ||
10 | Přistání s bočním větrem | 3 | 15 min | ||
11 | Let se zakrytými přístroji | 2 | 10 min | ||
12 | Přezkoušení před prvním samostatným letem | 1 | 15 min | ||
13 | Samostatný let po okruhu | 3 | 15 min | ||
14 | Kontrolní let | 1 | 10 min | ||
15 | Samostatný let po okruhu | 15 | 1 hod 40 min | ||
16 | Zatáčky o náklonu 15º až 45º | 3 | 1 hod | ||
17 | Zábrana pádu, skluz | 2 | 30 min | ||
18 | Nácvik rozpočtu | 10 | 1 hod | ||
19 | Navigační let 200 km s mezipřistáním | 1 | 2 hod 5 min | ||
20 | Navigační let 100 km s mezipřistáním | 1 | 1 hod | ||
21 | Navigační let 100 km samostatně s mezipřistáním | 1 | 1 hod | ||
Celkem | 78 | 14 hod 35 min | 34 | 5 hod 25 min |
Po ukončení výcviku pilota se provádí závěrečná zkouška teoretických znalostí a praktická část s inspektorem provozu. Bez složení teoretické části zkoušky není možné absolvovat praktickou část.
Po absolvování výcviku je možné si letadlo dále půjčovat.
Řízené lety VFR
Do výcviku může být zařazen uchazeč s platným průkazem pilota ULLa a omezeným vysvědčením
radiotelefonisty letecké pohyblivé služby nebo vyšší. Výcvik je zakončen praktickou zkouškou s inspektorem provozu ULLa
Cvičení | Obsah cvičení | Letů dvojí | Čas dvojí |
---|---|---|---|
1 | Kontrolní navigační let s mezipřistáním na dvou cizích letištích se službou AFIS. Ověření schopností pilota při vedení letounu po trati ve stanovené výšce a vedení radiokorespondence. | 1 | 1 hod |
A | Pozemní příprava k navigačnímu letu, podání letového plánu, způsobu letu v řízeném prostoru, příletu a odletu ze řízeného letiště. | ||
2 | Navigační let s přistáním, pojížděním a odletem na řízené letiště, pilot podává letový plán. Pilot sám letí po plánované trati s dodržováním stanovené výšky a samostatně vede radiokorespondenci pod dohledem instruktora. Každý let je proveden po jiné trati. | 2 | 2 hod |
3 | Přezkoušecí navigační let s inspektorem provozu ULLa s přistáním, pojížděním a odletem na řízené letiště, včetně podání letového plánu a provedení navigační přípravy pilotem. | 1 | 1 hod |
Celkem | 4 | 4 hod |
Přeškolení na jiný typ
Do výcviku může být zařazen pilot, který je držitelem platného průkazu způsobilosti Pilota ULLa. Pilot letounů, Obchodní pilot, Dopravní pilot, Vojenský pilot, Pilot motorového kluzáku a Pilot ultralehkého motorového kluzáku provedou po přeškolení pilotní zkoušku pilota ULLa v plném rozsahu.
Před zahájením praktické části přeškolení musí být pilot seznámen s UL – letounem v tomto rozsahu:
- Seznámení s letovou příručkou.
- Seznámení s materiálně technickým popisem.
- Seznámení s návodem k obsluze a údržbě.
- Seznámení s předletovou prohlídkou.
- Seznámení s montáží a demontáží.
- Seznámení se způsobem přepravy letounu po silnici.
- Seznámení s ručním startováním motoru za vrtuli.
- Provedení palubního nácviku.
- Seznámení s důležitými úkony.
- Seznámení s obsluhou radiostanice.
- Seznámení s nouzovými postupy.
- Seznámení s technikou a odlišností pilotáže.
Cvičení | Obsah cvičení | Letů dvojí | Čas dvojí | Letů solo | Čas solo |
---|---|---|---|---|---|
1 | Kontrolní let. | 1 | 30 min | ||
2 | Cvičné lety po okruhu 300m AGL. | 2 | 15 min | ||
3 | Cvičné lety po okruhu 150m AGL. | 2 | 15 min | ||
4 | Nácvik nouzového přistání, poslední dva lety provést s vypnutým motorem. | 4 | 20 min | ||
5 | Samostatný let – zábrana pádu, skluz, max. rychlost letu, zatáčky o náklonu 15º a 45º. | 1 | 30 min | ||
6 | Samostatné lety po okruhu 300 AGL | 2 | 10 min | ||
7 | Samostatné lety po okruhu 150 AGL | 2 | 10 min | ||
8 | Nácvik rozpočtu, náplň cvičení shodná jako cvičení č. 18, osnovy pilotního výcviku | 2 | 10 min | ||
Celkem | 10 | 1 hod 15 min | 7 | 1 hod |